Yritysten menestys rakentuu yhä enemmän luottamuksen, läpinäkyvyyden ja vastuullisuuden varaan. Nykypäivän liiketoimintaympäristössä vastuullisuus ei ole enää pelkkä velvoite – se on selkeä kilpailuetu. Kumppaneiden valinta on tässä keskiössä.
Yrityksen vastuullisuus ei enää rajoitu vain sen omiin prosesseihin. Pelkät tilaajavastuutiedot eivät riitä varmistamaan, että vastuullisuus toteutuu koko arvoketjussa tuotannon alkupisteestä loppukäyttäjälle saakka. Vastuullinen kumppanivalinta on sekä liiketoimintariskiin varautumista että arvoihin perustuvaa päätöksentekoa.
Yrityksille kriittisiä tietoja ovat muun muassa yhteistyökumppanin maksuvalmius sekä toimintaympäristön muutokset, jotka voivat vaikuttaa liiketoiminnan jatkuvuuteen. Yksi heikko lenkki voi katkaista koko toimitusketjun.
Toimittajan talousongelmat, ihmisoikeusrikkomukset tai pakotetietojen laiminlyönti voivat viivästyttää tai keskeyttää projekteja – tai pahimmillaan johtaa konkurssiin. Yhteistyö vääränlaisen kumppanin kanssa voi aiheuttaa mainehaittoja ja taloudellisia riskejä, mikä entisestään korostaa huolellisten taustatarkistusten merkitystä, muistuttaa Vastuu Groupin markkinointijohtaja Netta Paavoseppä.

Vastuullisuus alkaa läpinäkyvyydestä
Läpinäkyvä ja ajantasainen tieto yritysten vastuuhenkilöistä ja heidän yhteyksistään muihin yrityksiin tukee harmaan talouden torjuntaa. Yrityksen tosiasiallinen edunsaaja voi olla mukana muissa yrityksissä, joilla saattaa olla maksuhäiriöitä tai riskialttiita yhteyksiä. Riskien tunnistaminen ja minimoiminen on olennaista jo ennen sopimusten solmimista.
Tilaajat tarkistavat yhä useammin yrityksen vastuullisuustiedot jo ennen kuin he lähettävät tarjouspyyntöjä. Tämä tarkoittaa sitä, että vastuullisuustiedot eivät ole vain taustatietoa – ne vaikuttavat suoraan siihen, pääseekö yritys ylipäätään mukaan tarjouskilpailuihin.
Luotettava Kumppani® – myyntivaltti ja kilpailuetu
Uudistettu Luotettava Kumppani® -palvelu auttaa yrityksiä osoittamaan vastuullisuutensa sidosryhmilleen ja tehostamaan prosessejaan. Se automatisoi tietojen tarkistuksen ja seurannan, poistaa erillisten luottotietoraporttien tarpeen ja tuo pakotetiedot osaksi taustaselvityksiä.
Luotettava Kumppani® toimii tärkeänä myyntivalttina. Yritys voi todentaa vastuullisuutensa jo tarjousvaiheessa, mikä antaa asiakkaille varmuutta päätöksentekoon ja luo luottamusta heti yhteistyön alussa, Paavoseppä lisää.
Vastuullisuus on osa liiketoiminnan strategiaa
Arvoistaan kiinni pitäville yrittäjille vastuullisuus on usein enemmän kuin vaatimus – se on osa yrityksen identiteettiä ja vetovoimaa. Kun valitset kumppaneita, valitset samalla tarinoita, joita yrityksesi kertoo.
Yritysten välinen luottamus rakentuu teoista, ei pelkistä sanoista. Vastuullisuus on strateginen valinta, jolla rakennetaan kestävää kasvua, houkutellaan oikeita asiakkaita ja erotutaan markkinoilla – tavalla, joka tuntuu omalta ja kantaa pitkälle.
Uudistunut Luotettava Kumppani® -palvelu kattaa tilaajavastuutietojen lisäksi taloustiedot, pakotetiedot, luottoluokitukset, perintätiedot, vastuuhenkilöt ja muut vastuullisuustiedot sekä tilaajan edellyttämät lisätiedot, kuten sertifikaatit ja pätevyystiedot. Tutustu palveluun: www.vastuugroup.fi/luotettava-kumppani