SEO-asiantuntija Jutta Lehtinen

Arvokas SEO-taito ja -palvelu tuo naismarkkinoijalle lisää euroja ja kysyntää

hakukoneoptimointi johtajanaiset markkinointi naisyrittäjä raha seo yrittäjyys Apr 29, 2024

Luulitko, että hakukoneoptimointi lähenee rakettitiedettä ja vaatii vähintäänkin koodarin taitoja? Luulit väärin. Nyt kerromme, miksi sinun kannattaisi markkinointialan yrittäjänä panostaa SEO:n opiskeluun!



Heti alkuun, bad news: naisyrittäjän euro on edelleen 85 senttiä* 


Yrittäjien ja palkkatyöläisten tuloerot johtuvat toki monesta syvästi rakenteellisestakin syystä, mutta yksi konkreettinen havainto markkinointiviestinnän parista ja alalla noin 15 vuotta toimineena on, että naisyrittäjät usein valitsevat palveluikseen sellaiset markkinoinin palvelut ja kanavat, joiden markkina-arvo ei ole aina se korkein mahdollinen.

Hakukoneoptimointi (SEO) on yksi niistä palveluista, joita naiset eivät valitse. Perinteisesti miesvaltainen SEO-ala tekijöineen on onnistunut mystifioimaan itseään viime vuodet siinä määrin, että moni markkinoija ei halua astua varpaallaankaan alalle tai lähteä edes koittamaan SEO-taidon haltuunottamista. 

Samaan aikaan kyseinen taito on todella kysyttyä ja siitä pulitetaan usein jopa tuplat moniin muihin markkinoinnin palveluihin verrattuna. Jokainen yritys haluaa löytyä Googlen kärjestä omilla palveluillaan tai tuotteillaan, ja lähteehän edelleen suurin osa ostopoluista Googlesta.


SEO ei ole rakettitiedettä


Useilla markkinoijilla on ennakkoluulo, että hakukoneoptimoinnin tekeminen lähenee rakettitiedettä, vaatii vähintäänkin koodarin taitoja ja sopii ainoastaan henkilöille, jotka ovat kuvailleet itseään “teknisiksi tyypeiksi” jo kouluaikojen kaverikirjoista lähtien.


Ja tämä oletushan ei voisi olla pitää vähempää paikkaansa! (Ja minkälaisia lahjakkuuksia SEO-maailma tämän ennakkoluulon ja oletuksen myötä menettääkään...)


Itse olen sukeltanut SEOn maailmaan yli 10 vuotta sitten. Aloitin “turvallisemilla vesillä” SEO-sisällöntuotannon parissa ja alkuun itseäni hidastivat myös nämä edellä mainitut ennakkoluulot, joiden vuoksi en uskaltanut heti sukeltaa ns. syvään päätyyn mm. teknisen hakukoneoptimoinnin ja sivuston ulkoisen hakukoneoptimoinnin suhteen.


Onneksi uskalsin, sillä samalla havaitsin, että kaikki hakukoneoptimoinnissa on opittavissa (vaikka ei koodari olekaan) ja että kyseessä on itse asiassa todella inspiroiva ja generalisti-luonteellekin soveltuva ala, jolla voi saada isoja tuloksia aikaan sekä asiakkaille että omassa yritystoiminnassa. 

 

Naismarkkinoijista tulee loistavia hakukoneoptimoijia


Olemme yritykseni SEO-akatemian kautta kouluttaneet jo kymmeniä markkinoijia hakukoneoptimoinnin alalle ja suuri osa heistä on naisia. Matkan varrella olen havainnut, että hakukoneoptimointi soveltuu naistekijöille erittäin hyvin, vaikka heillä tavallisesti on eniten ennakkoluuloja omasta soveltuvuudestaan alalle. Ei aikaakaan kun he saavat asiakkaansa saitin rokkaamaan Googlen kärkituloksissa ja samalla kasvattavat omaa liiketoimintaansa aivan uusiin lukemiin uuden arvokkaan palvelunsa ansiosta.


Strategisessa ja eettisessä hakukoneoptimoinnissa ei ole useinkaan kyse teknisillä tai muillakaan yksityiskohdilla kikkailusta, vaikka yksityiskohdat muodostavatkin merkityksellisiä kokonaisuuksia. SEOssa ei myöskään ole kyse siitä, kuinka paljon teknistä jargonia osaat mahduttaa puheessasi yhteen minuuttiin. …Tai kuinka saada asiakkaan pää pyörälle niin, ettei hänellä ole tapaamisesti jälkeen aavistustakaan siitä, mitä tuli juuri ostettua.


Loppujen lopuksi hakukoneoptimoinnissa on kyse strategisesta ajattelusta ja monen erilaisen osa-alueen yhdistelemisestä ja samanaikaisesta hallitsemisesta. Sitä ei tehdä omassa kuplassaan, vaan kyse on myös liiketoimintaymmärryksestä sekä hakukoneoptimoinnin toimenpiteiden yhdistämisestä liiketoiminnan ja markkinoinnin tavoitteisiin. Useiden lankojen samanaikaisesta pitelemisestä. 


Täysin subjektiivisesta ja epätieteellisestä näkökulmasta myös sanottakoon: en ole nähnyt kenekään olevan taitavampia pitämään kymmeniä ja jopa satoja lankoja yhtä tehokkaasti ja yhtäaikaisesti käsissään kuin naisten. Erityisbonus tästä taidosta äideille. 


Jos sinä olet markkinoija ja arvokas ja kysytty hakukoneoptimoinnin taito kiinnostaa sinua,
tutustu Growth with SEO -ohjelmaamme, jonka puitteissa markkinoijat oppivat hakukoneoptimoinnin taidon ammattilaistasoisesti, jotta voivat myydä sitä palvelunaan.


*
Ukko.fi-selvitys, 2023


Kirjoittaja on SEO-asiantuntija, -kouluttaja ja SEO-akatemia Oy:n perustaja Jutta Lehtinen, joka kouluttaa tiiminsä kanssa markkinoijia SEO-ammattilaisiksi. Jutan ja SEO-akatemian missio on demystifioida hakukoneoptimointia ja tehdä alasta eettisempi ja tasa-arvoisempi.


Lue lisää:
https://www.seoakatemia.fi/

Tilaa uutiskirjeemme

Lue täältä mielenkiintoiset yrittäjätarinat sekä vinkit yrittäjyyteen!