Kun muotibrändistä kasvoi muotoilu-, suunnittelu ja tuotantoyhtiö
May 07, 2021Ivana Helsingin Paola Suhosen yrittäjätarina
Paola Suhonen oli vasta kuusivuotias, kun hän perusti ensimmäisen oman yrityksensä. Se oli pienikukkakauppa Helsingin Marjaniemessä, jossa hänen perheensä asui.
Nyt, nelisenkymmentä vuotta myöhemmin, Suhonen on palannut kotikulmilleen – yrittäjänä, kuinkas muutenkaan. Suhosen Ivana Helsinki -brändi löysi pari vuotta sitten fyysisen kotinsa skandinaavista muotoilun perinnettä henkivästä marjaniemeläisestä omakotitalosta. Suuren talon yhteydessä sijaitsee myös Ivana Helsingin päämyymälä.
Ivana Helsingin Paola Suhonen saa inspiraation mallistoihin tarinoista
Ensimmäisen varsinaisen yrityksensä Suhonen perusti 16-vuotiaana. Se oli lumilautavaatemerkki ICase. Kiinnostus vaatealaan kulkee Suhosilla suvussa: Paolan isä perusti aikanaan Farmariteollisuus Oy:n parin kaverinsa kanssa ja teki uransa vaateteollisuuden parissa. Ivana Helsingin Suhonen perusti siskonsa kanssa vuonna 1998.
Muotisuunnittelua Aalto-yliopistossa opiskellut Suhonen on tarinankertoja. Ivana Helsingin mallistoilla on aina ollut teemoja, inspiraation lähteitä ja tarinoita. Viimeisin mallisto on saanut alkunsa lapsuuden muistosta. Sen nimi on Flashes eli Salamat.
”Mummilan naapurissa kerrottiin tarinaa siitä, kuinka sinne vyöryi pallosalama. Se tuli pääovesta sisään ja poltti reiän oveen, seikkaili sitten huoneesta toiseen ja hävisi samaa tietä, mitä on tullutkin”, Suhonen avaa tarinaa malliston takana.
Muotisuunnittelijasta elokuvaajaksi
Menestynyt muotisuunnittelija Suhonen haaveili pitkään, että voisi kertoa tarinoita muotibrändinsä lisäksi myös elokuvan keinoin. Haave toteutui viimein vuonna 2008. ”Hain New York Film Academyyn ex tempore, ja pääsin sisään. Sen jälkeen tein vielä elokuvaajan maisteriopinnot American Film Institutessa Hollywoodissa.” Samalla Suhonen teki täysipäiväisesti töitä vaatebrändinsä parissa. Vuodet olivat täysiä, mutta antoisia.
Vuonna 2013 Suhonen palasi Suomeen. Siitä asti elokuva on ollut erottamaton osa Ivana Helsinkiä, josta on kehittynyt hiljalleen paitsi muotoilu- ja suunnittelu- myös tuotantoyhtiö. Suhonen on kuvannut muun muassa dokumentteja sekä musiikki- ja mainosvideoita.
Festareita, lastenkirjoja, kitaransoittoa ja levytystä
Viime vuosina Suhonen on toteuttanut muitakin haaveitaan. Hän on muun muassa järjestänyt Superwood-festivaalin jo useampana vuonna, kirjoittanut kolme lastenkirjaa, opiskellut kitaransoittoa ja perustanut bändin, jolta on ilmestynyt yksi levy. Ja lisää on tulossa – niin kirjoja, levyjä kuin festareitakin.
”Eri taiderajojen yli meneminen on aina ollut minulle tärkeää. Vaikka aloitin muotialalla, olen aina tiennyt, että haluan tehdä muutakin. Kutsunkin Ivana Helsinkiä pelikentäksi”, Suhonen kertoo.
Termillä hän tarkoittaa sitä, että kun luo vahvan brändin, voi sen alla tehdä paljon erilaisia asioita. ”Brändäyksen täytyy tapahtua luonnollisesti, mielenkiintoisia juttuja tekemällä. Brändin karismaa ei voi stailata, vaan se tulee sisäsyntyisesti omaäänisestä tekemisestä”, Suhonen pohtii.
On vaikeaa kuvitella muunlaista elämää kuin yrittäjyys
Hänen mukaansa yrittäjyyden suurin ongelma on usein egohygieenisuus. ”Jos miettii koko ajan, onko tämä juttu meille tarpeeksi cool ja rajoittaa itseään liikaa, se tappaa luovuuden ja yrittäjyyden.”
Marjaniemen Ivana Helsinki Housessakin on ehditty kokeilla kaikenlaista, kuten joogaa, bändi-iltoja, kirjallisuuskerhoja ja kesäkahvilaa. Miten ihmeessä Suhosen aika riittää kaikkeen? ”Olen kasvanut yrittäjäperheessä ja saanut perintönä sen elämäntyylin. On vaikea kuvitella muunlaista”, Suhonen toteaa.
Paola Suhonen jakoi tarinansa Female Founders Suomi -tapahtumassa 3.6.2020. Jos haluat jatkossa tietoa tulevista tapahtumista, liity verkostoomme tästä.
Tilaa uutiskirjeemme
Lue täältä mielenkiintoiset yrittäjätarinat sekä vinkit yrittäjyyteen!