Sinä esillä mediassa? 3 vinkkiä ansaitun medianäkyvyyden saamiseen
Mar 29, 2022Ansaittu medianäkyvyys ja PR kasvattavat tunnettuutta, uskottavuutta, sekä rakentavat luottamusta yleisösi kanssa. Sen lisäksi se tarjoaa sinulle väylän unelmiesi asiakkaiden tavoittamiseen, seuraajakunnan kasvattamiseen sosiaalisessa mediassa, sekä loistavan mahdollisuuden uusien liidien ja asiakkaiden saamiseen.
Medianäkyvyys voi tuoda sinulle ja yrityksellesi myös muita mahdollisuuksia – kuten esimerkiksi lisää haastattelupyyntöjä, herättää sijoittajien kiinnostuksen, tuoda kustannussopimuksen kirjallesi, sponsoridiilejä tai keikkaa puhujana ja kouluttajana.
Ennen kaikkea medianäkyvyys ansaituissa medioissa tarjoaa loistavan keinon massasta
erottautumiseen ja ajatusjohtajan aseman saamiseen. Ennen kuin hypätään siihen, kuinka SINÄ voit nousta mediassa esille alasi asiantuntijana, kerrataan ensin lyhyesti mitä tarkoitetaan medianäkyvyydellä.
Ansaittu medianäkyvyys
Kun puhutaan medianäkyvyydestä, tarkoitetaan näkyvyyttä perinteisissä kaupallisissa ja journalistisissa medioissa, kuten esimerkiksi radiossa, TV:ssä, podcasteissa, lehdissä, uutisissa ja verkkomedioissa.
Ansaittua medianäkyvyyttä ei siis ole se, että rahalla ostetaan kaupallinen artikkeli tai mainos mediasta – silloin kyse on mainoksesta ja kaupallisesta sisällöstä. Ansaittu medianäkyvyys saadaan journalistisen prosessin kautta ja se onkin mediaviestinnän
tavoite. Syy on se, että ansaittu medianäkyvyys rakentaa uskottavuutta ja luotettavuutta
tehokkaammin kuin mainokset ja kaupallinen sisältö.
3 vinkkiä ansaitun medianäkyvyyden saamiseen
1. Tuota arvoa, kun tarjoat juttuideaa medioille.
Kun tarjoat juttuideaa medioille ja kontaktoit toimittajia, on tärkeää, että juttuidea ja lähestyminen tuottavat lisäarvoa.
Tämä on tärkeää siksi, että toimittajat vastaanottavat jatkuvasti juttuideoita ja pitchauksia. Ja suurin osa niistä promoaa yrittäjän tai yrityksen tuotteita ja palveluita.
Lähtökohtaisesti mediat eivät kuitenkaan halua kirjoittaa juttuja vain tuotteista ja palveluista (mainokset ovat siihen tarkoitukseen).
Mediat ja toimittajat nostavat esille aiheita ja tarinoita, joista on arvoa yhteiskunnalle ja heidän yleisölleen. Huolehdi siis siitä, että juttuidea tuottaa arvoa sen median yleisölle, jolle ideaasi tarjoat ja että se on ajankohtainen. Jos itse seuraat medioita, huomaat kyllä, että harvoin journalistisissa sisällöissä puhutaan siitä, miten hyviä tuotteita ja palveluita yrityksellä on.
Pelkkien tuotteiden tai palveluiden pitchaaminen ei siis useinkaan kannata. Mediat ja toimittajat haluavat tehdä juttuja kiinnostavista ihmisistä ja tarinoista! Sillä ne ovat aina tuhat kertaa kiinnostavampia kuin pelkkä uusi tuote tai palvelu.
Kun pitchasin medioille oman tarinani siitä, kuinka varhaiskasvatuksen opettajasta tuli media- ja viestintäalan yrittäjä ilman alan koulutusta, kokemusta ja verkostoja, juurikin tarina oli syy, miksi siihen tartuttiin useaan otteeseen. Jos olisin vain puhunut yrityksestä, lopputulos olisi todennäköisesti ollut hyvinkin erilainen.
Jos siis haluat orgaanista ja ansaittua näkyvyyttä medioissa, joka kasvattaa tunnettuutta ja uskottavuutta, tuo sinulle uusia mahdollisuuksia, tavoittaa oikeat ihmiset ja houkuttelee heidät asiakkaiksi, pitchaa medialle tarina, joka kiinnostaa heidän yleisöään, on ajankohtainen, erottuva, herättää tunteita ja rakentaa luontevasti sillan sinun ja bisneksesi välille.
2. Tarjoa itseäsi asiantuntijaksi artikkeleihin.
Toinen hyvä keino medianäkyvyyden saamiseen on tarjota itseään asiantuntijaksi artikkeleihin. Kun toimittajat kirjoittavat juttuja erilaisista aiheista ja ilmiöistä, he haastattelevat usein aihealueen
asiantuntijaa saadakseen lisätietoa. Tämä tarjoaa sinulle loistavan mahdollisuuden esille
nousemiseen asiantuntijana.
Voit tarjota itseäsi asiantuntijaksi johonkin tiettyyn ajankohtaiseen teemaan liittyen – jos
maailmassa tapahtuu jotain merkittävää, joka liittyy omaan asiantuntemukseesi ja yritykseesi, voit tarjota itseäsi asiantuntijaksi kommentoimaan aihetta ja tuomaan uutta näkökulmaa kyseiseen aiheeseen liittyen.
Voit myös kontaktoida medioita, kertoa itsestäsi ja kertoa, että olet käytettävissä asiantuntijana, kun aiheesta kirjoitetaan. Esimerkki: Jos olet työterveyspsykologi, voit olla asiantuntijana jutuissa ja uutisissa, jotka käsittelevät työterveyttä ja työssä jaksamista.
3. Tee taustatyöt.
On tärkeää, että olet tutustunut siihen mediaan, johon olet tarjoamassa juttuideaa. Näin osoitat, että olet tosissasi ja perehtynyt asiaan. Aivan kuten työtä hakiessa – jos haet töitä perehdyt todennäköisesti etukäteen siihen, millaisesta yrityksestä on kyse ja mitä he etsivät ennen kuin haet paikkaa.
Silti tämä periaate saattaa unohtua silloin, kun tarjoamme juttuideaa medialle. Tällöin saattaa käydä niin, että pitchaat mediaan aihetta, jollaista ei kuuna päivänä julkaistaisi siellä. Siitä ei synny mitään hyvää, vaan päädyt tuhlaamaan omaa ja muiden aikaa.
Oli kyseessä sitten tv- tai radio-ohjelma, verkkomedia, sanoma- tai aikakauslehti perehdy siihen ennen pitchaamista. Tutustu juttutyyppeihin, kolumnipaikkoihin, kohderyhmään ja aiheisiin ennen kuin pitchaat kyseiseen mediaan.
Kirjoittajasta: Taru Tammikallio on PR- ja viestintäkonsultti, sekä brändivalmentaja, joka auttaa yrityksiä nousemaan esille mediassa, jotta he voivat kasvattaa tunnettuuttaan ja myyntiään, sekä nousta alansa top-asiantuntijaksi.
Tutustu Taruun klikkaamalla tästä ja lataa lehdistötiedotteen tarkistuslista tästä.
Tilaa uutiskirjeemme
Lue täältä mielenkiintoiset yrittäjätarinat sekä vinkit yrittäjyyteen!